איך אפשר לחסוך יותר כסף?
מכירים את זה שאנחנו מגיעים לקנות משהו, מסתכלים על המחיר ובסוף רוכשים את או אותו מוצר?
לא משנה אם זה קניות בסופר או אונליין, בהרבה מצבים אנחנו צורכים/רוצים דברים מסוימים ורוכשים אותם. וזאת לא תמיד שאלה של מחיר, שהרי גם אם המחיר סביר בעיננו אנחנו עדיין נרכוש דברים מיותרים.
אני רוצה להציע שיטה שעוזרת לי לרכוש רק דברים שאני באמת צריך, לא לקנות דברים סתם ואיך לא – לחסוך כסף.
מה זה MoSCoW
MoSCoW – תכירו את MoSCoW ואני לא מתכוון על העיר מוסקבה אלא על מודל MoSCoW. אני משאיל את המודל הזה שייך לעולם עיצוב מוצר (product design) ואני מיישם אותו גם בעולם הצרכנות. ולמעשה הוא יכול לעזור לנו בקבלת החלטות בענייני צרכנות.
MoSCoW זה ראשי תיבות של:
- Must have – חייב
- Should have – כדאי
- Could have – יכול.
- Won't have – לא צריך.
לפני שאני רוכש מוצר, בין אם זה מוצר בסופר או אפילו קורס אני אעצור רגע ואשאל את עצמי לאיזו קטגוריה המוצר הזה נכנס.
יכול להיות שאני ממש חייב את זה, אבל אם אנשום ואחשוב כמה שניות אגיע למסקנה שאולי בעצם לא. ואולי אותו מוצר מסוים סובל דיחוי או אפילו לא הכרחי לחיינו כלל.
מדובר במחשבה פשוטה אבל היא מביאה אותי לצרכנות נבונה ולחיסכון של כסף.
היופי במודל הזה שהוא דינמי מאדם לאדם ותלוי באג'נדה של כל אחד ואחת. כי כל בן אדם רואה דברים אחרת.
ובאופן אישי המודל הזה עוזר לי לעשות סדר וגם לקבל החלטות בצורה מושכלת יותר. בכך שאני מברר לעצמי מהו הצורך האמיתי שלי. ואני מאמין שקבלת החלטות ממקום שקול וצלול הופכת את ההחלטה לאיכותית ומדויקת יותר.
לפני שאני רוכש מוצר אחשוב בשיטת MoSCoW ואבין האם האני חייב אותו או רוצה אותו – זה יתורגם לחיסכון בכסף.
טסים לחו"ל עם MoSCoW
למשל, אם אנחנו רוצים לצאת לחו"ל, שזהו מוצר יקר יחסית. לאיזו קטגוריה נכניס את חו"ל?
האם אנחנו חייבים/כדאי/ יכולים/ לא צריכים חו"ל?
ייתכן שעבור אדם אחד חו"ל זה חובה כי הייתה לו שנה מטורפת והוא ממש חייב שקט ולהתנתק וכו', ויכול להיות שיש אדם שחו"ל לא בוער לו כי הוא לא מרגיש שהוא צריך את זה. אותו דבר לגבי סלון חדש, מנוי לעיתון, אוכל בחוץ וכל מיני דברים שאנחנו צורכים.
יש הרבה שיטות לחסוך בכסף, אבל חייבים לזכור שאנחנו חייבים לטפח אצלנו צרכנות נבונה שגם יכולה לחסוך לנו כסף אבל גם מייצרת לנו הרגלים בריאים. ומצד שני חשוב גם לא להתקמצן ולהזניח את עצמנו בטענות שאנחנו לא צריכים מוצר מסוים (דאורורנט זה must have אם למישהו היה ספק…).
הכותב הינו רון הברמן.