פנסיה וביטוחים

7 כללים על איך לבחור קרן פנסיה, השתלמות, קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון

7 כללים על איך לבחור קרן פנסיה, השתלמות, קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון

איך בוחרים קרן פנסיה? 7 טיפים סופר יעילים שיעזרו לכם בבחירה!
7 כללים על איך לבחור קרן פנסיה, השתלמות, קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון

אז איפה כבר להשקיע? איך לבחור קרן פנסיה?

בהמשך למאמר על כל המידע אודות קרן ההשתלמות חשבתי לשתף איתכם את אחת השאלות הנשאלות יותר שיש – “איך לבחור קרן פנסיה, קרן השתלמות, קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון?” לעיתים תכופות השאלה עולה לכותרות ומביאה איתה גל של תהיות, ואדוות קטנות של ידע. חשבתי ארוכות על מה שעברתי בזמנו והחלטתי לשתף אתכם במעט מהתובנות שגרפתי לאורך השנים – איך לבחור בית השקעות?

תוכן עניינים

מה זה בית השקעות? מי משקיע עבורי את הכסף?

אז קודם כל אפתח ואתאר בקצרה מזה בית השקעות. על פי ויקידפיה בית השקעות הוא:

 

עסק העוסק בהשקעת כספי לקוחותיו בשוק ההון. שירותיו העיקריים של בית ההשקעות כוללים בדרך כלל את ניהול תיקי ניירות ערך של לקוחותיו, ניהול קרנות נאמנות וקופות גמל, וחיתום ניירות ערך. לצד השירותים הללו הנוגעים להשקעה עצמה, לרוב כולל בית השקעות גם שירותי ייעוץ השקעות, המעניקים ייעוץ ללקוחותיו בנושאי מיזוגים ורכישות.”

ובעברית מעט פשוטה יותר בפרספקטיבת המשקיע – גוף שמאפשר לכם להשקיע בשוק ההון באופן פסיבי יחסית בתמורה לדמי ניהול.

 

הרומן שלי עם בתי ההשקעות, קרן הפנסיה וקרן ההשתלמות

עם הזמן התחלתי לגבש לי עקרונות שעל פיהם אני בוחר את בתי ההשקעות במכשירים הפיננסים השונים.
אני מודה שתחילה לא ידעתי כלום על איך בוחרים (אפילו לא ידעתי את ההבדלים בין המסלולים השונים). הרגשתי תסכול שכולם מבינים ויודעים בדיוק איפה להשקיע את הכסף, דבר שבדיעבד היה קישקוש אחד גדול. היית עוד אחד מיני רבים שלא ידעו הרבה. אז התחלתי לגבש לי רשימת קריטריונים שלאורם אוכל לטייב את הבחירה שלי ולאט לאט פעלתי לאורם.

 

7 עקרונות מנחים איך לבחור קרן פנסיה, השתלמות, קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון

איך לבחור קרן פנסיה? בחירת בית השקעות לחיסכון שלך

 

איך לבחור קרן פנסיה

ריכזתי פה 7 עקרונות שאני בודק לאורם את בתי ההשקעות השונים בחלוקה איך אתם יכולים לבחור את קרן הפנסיה, השתלמות, קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון – לא בהכרח על פי סדר חשיבות:

 

1. דמי ניהול

הרכיב היחידי שידוע וקבוע לעתיד. כמה עולה לי בפועל השירות של בית ההשקעות. כאן יש יכולת מיקוח עם בתי ההשקעות על גובה דמי הניהול. שימו לב כי בקרן הפנסיה יש דמי ניהול מהפקדה ודמי ניהול מצבירה, ואילו בקרן ההשתלמות וגמל להשקעה דמי הניהול הם רק על הצבירה.

 

2. תשואות

רבות מדובר על תשואות. תשואות העבר אינן מעידות על תשואות העתיד. הן יכולות להוות אינדיקציה אולי, אבל בטח שלא להתבסס רק על זה, ולראייה ניוד בין בתי ההשקעות משול בעיני לזיגזוג נתיבים בפקק אינסופי. החלטתם כן לייחס משקל כבד? ופה הייתי בודק טווחים של 3 ו-5 שנים לפחות. ניתן לראות זאת בקלות באתר מייגמלנט.

 

3. מדד שארפ

בתמצית – מדד שארפ הוא מדד לביצועי תיקי השקעות. בגדול הוא מודד את התשואה מול הסיכון. ככל שיחס התשואה גבוה יותר ביחס לסיכון כך המדד יהיה גבוה יותר.

 

4. מסלולים

אילו מסלולים יש לבתי ההשקעות כדוגמת כללי, מנייתי מחקה מדד – כתלות במה שמתאים לתוכנית שלי. ההבדלים הם ברמות הסיכון ובהתאם התשואות. המסלולים בראייתי לרב יגזרו מטווח זמני ההשקעה. כלל אצבע של השקעה מעבר ל-7 שנים אבחר באפיק מנייתי. לא אבחר באפיק הסולידי ביותר כיוון שלרב דמי הניהול ישחקו את התשואה האפשרית. רוצים סולידי? קיראו פה על השקעות סולידיות וקרן חירום ובתוכן גם את קרן כספית שקלית.

 

5. הלוואה

האם, כמה ובאילו תנאים ניתן לקחת הלוואה על חשבון הקרן. למי שרואה באפיק זה כלי מינופי סעיף זה יכול להיות משמעותי עבורו. נכון לשורות אלו (נובמבר 2022) גובה ההלוואה הוא נמוך יחסית למשק ונע סביב הפריים (4.25%). אם אתם מתכננים ליטול הלוואה חשוב שתכירו את הסיכונים שבכך. וקיראו כאן כיצד להתמודד יש לכם הלוואה כיום ואתם מרגישים חנוקים ממנה

 

6. מאזן אקטוארי

חשוב במיוחד בסוגיה איך לבחור קרן פנסיה. זהו למעשה נתון המציג את הנכסים של הקופה/ביטוח למול ההתחייבויות. מאזמן שלילי… ובכן הוא שלילי… לא טוב.

 

7. מנהל ההשקעות ומדיניות ההשקעות

עוד שיקול שאני מודה שאני פחות בודק אותו, הוא מי מנהל את בתי ההשקעות, קרנות ומסלולים ומה מדיניות ההשקעות, אבל יש חשיבות לא מועטה לאנשים שמובילים את זה. אחרי הכל עסקים והשקעות זה תמיד אנשים. 

למה? כי גם זה נתון לשינוי תמידי.

 

ייחודיות קרן הפנסיה

נקודה חשובה נוספת שרלוונטית רק בסוגיה של איך לבחור קרן פנסיה היא הביטוחים. כאשר אתם בוחנים את בית ההשקעות שבו אתם רוצים להשקיע את הפנסיה שלכם, תראו מה הכיסוי הביטוחי שתקבלו – אובדן כושר עבודה וביטוח חיים.

סיכום – עשו את הבחירה הנכונה לכם!

הדילמות בבחירת בית ההשקעות, ובמכשירים הפיננסים-פנסיונים הם דברים שנתקלים בהם רבות. עשו לעצמכם טובה ענקית ותחשבו היטב איפה אתם משקיעים את הסכומים הללו. כמה דקות עכשיו יהיו הרווח של המחר! אינני ממליץ על בית השקעות כזה או אחר, אלא מתאר את התפיסה שלי. כמובן שכל אחד ואחת יש תפיסות וגישות שונות. ניסיתי להביא את גישתי. מאמין שתמצאו בזה ערך. אם יש לכם עוד קריטריונים – שתפו. תמיד שמח ללמוד עוד.

תוכן עניינים

יעניין אותך גם

תגובות לחתול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התחברות

עדיין אין לכם חשבון?

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים
מהתחום הפיננסי

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים מהתחום הפיננסי

רוצים ללמוד? לחסוך? להשקיע?

הירשמו לניוזלטר של החתול!