כלכלת משפחה וצרכנות

טיפים כלכליים לקראת הלידה ואחריה

טיפים כלכליים לקראת הלידה ואחריה

איך להיערך כלכלית ללידה? גלו כיצד התנהלות כלכלית לקראת ואחרי לידה לא רק שתחסוך לכם כאב ראש והרבה כסף, אלא תצבור המון כסף לילדכם
טיפים כלכליים לקראת הלידה ואחריה

מזל טוב! צריך גם ללמוד התנהלות כלכלית נכונה!

תוכן עניינים

לקריאה נוספת:

 אז כדי להקל עליכם, צ’ק ליסט של משימות שקשורות לתוספת החדשה למשפחה שלכם. המשימה החשובה מכולן – לנשום. יש מלא משימות, חלקן כלכליות וחלקן לא. קחו את הרגע לנשום, לעכל את הדבר המדהים הזה שקרה לכם. המשימות יחכו איזה רגע. מודה, זה החלק שהכי קשה לי ליישם. אני עדיין עובדת על זה…

ועכשיו – בואו נצלול למשימות.

טיפים כלכליים לקראת הלידה ולאחריה

טיפים כלכליים לקראת הלידה

 

טיפים כלכליים לקראת הלידה

הכנת תקציב ללפני ואחרי הלידה

  • הכנת תקציב
    כדאי להתחיל לחשוב על זה טרם הלידה (יש לכם רק 9 חודשים להתכונן…). שבו ביחד וחשבו מה צפויות להיות ההוצאות לקראת הלידה ובמהלך תקופת הלידה. למשל: טיטולים ומגבונים, תמ”ל (למי שלא מניקה), קניות של דברים לתוספת החדשה (ביגוד, ריהוט, כסא לרכב) ועוד ועוד ועוד. ההישארות בבית תגרום לצריכת חשמל, מים ואוכל גבוהה ממה שאתם רגילים. מצד שני, הוצאות דלק צפויות ככל הנראה לפחות. זה מאוד תלוי באופי תקופת הלידה ובאופי שלכן, שלכם ושל התוספת החדשה. כך או כך, כדאי להתכונן לזה. גם בתקופה המאתגרת הזאת, אל תזניחו את בדיקת התזרים שלכם, תוכלו להיעזר בטבלת הוצאות והכנסות, היא חשובה מתמיד עכשיו, בדיוק כשכל ההוצאות אינן שגרתיות. תהיו עם האצבע על הדופק, כדי שלא תמצאו את עצמכם מוציאים מעבר ליכולת שלכם ונכנסים לסחרור לא נעים בכלל.
  • דמי לידה מביטוח לאומי
    דמי הלידה מביטוח לאומי נכנסים בבת אחת לחשבון הבנק. נשמע כיף, לא?
    הטעות הנפוצה היא להשאיר את הכסף בעו”ש. למה זו טעות? כי כשהכסף בעו”ש הוא יוצר אשליה של עושר מסוים, שגורם לנו להוציא יותר מהתכנון, והרי הכסף הזה אמור להחזיק אותנו לשלושה חודשים ללא שכר. יש לזה פתרון ממש פשוט – סוגרים בפקדון בבנק את כל הסכום, ומשחררים בכל חודש שליש ממנו. באופן הזה אתם מדמים משכורת, ועל פניו ממשיכים להתנהל כרגיל, עם תקציב מוגדר וברור.

  • תקופת הלידה
    את המשימה הזאת אני ממליצה לעשות, או לפחות להתחיל לחשוב עליה, טרם הלידה. חשבו כמה זמן תיארך תקופת הלידה וכמה כסף תצטרכו ברמה החודשית כדי לקיים את זה. התחילו לחסוך לכך מבעוד מועד. כפי שכתוב מעלה, דמי לידה מביטוח לאומי מספיקים לשלושה חודשים. האם תקופת הלידה תיארך חצי שנה? שנה? יותר? כדאי שיהיה כסף לכלכל את המשפחה בזמן הזה.
  • החזרה לעבודה
    זה נראה רחוק, אבל זה מגיע ממש ממש (ממש!) מהר. כשאתם מתכננים את תקופת הלידה, חשבו גם מה יקרה כשתחזרו לעבוד. האם תשובו לעבודה באותו היקף משרה כמו טרם הלידה או שצפויה ירידה כלשהי בהיקף (ולכן גם בשכר)? בנוסף, בימים הראשונים כשהתוספת המתוקה תיכנס למסגרת, חשוב לקחת בחשבון הסתגלות וחלילה מחלות שאוהבות להידבק לילדים מתוקים בדיוק כשההורים שלהם רוצים לשוב לשגרה.
  • תקציב ליום שאחרי תקופת הלידה
    נדמה שחוזרים לעבוד ומקבלים שכר והכל ישוב להיות כשהיה. לא רוצה לבאס אתכם, אבל זה לא בדיוק המצב. עם התוספת המתוקה למשפחה, מתווספות עלויות. המשמעותית שבהן היא מסגרת פרטית שתיאלצו לממן עד גיל 3, וזה לא זול בכלל. שבו ביחד וצרו תקציב שלוקח בחשבון עלויות שלא היו לכם עד היום, וודאו שאתם לא נמצאים בתזרים שלילי. ייתכן שתצטרכו לעשות קצת שינויים כדי להתאים את התקציב החדש, אז כדאי להיערך מראש ולא להיות מופתעים.

השקעות וחסכונות לילדים

  • חסכון לכל ילד
    באתר ביטוח לאומי, באיזור האישי של האם, ישנה אפשרות לבחור את הגוף שינהל את החיסכון לכל ילד זו פעולה פשוטה שלוקחת בדיוק 2 דק’. לא בטוחים מה זה בכלל חסכון לכל ילד? כנסו לפוסט הזה. בגדול, אתם יכולים לבחור בין בנק לבין בית השקעות בקופת גמל להשקעה וכן את מסלולי ההשקעה. בעיניי, עדיף לבחור קופת גמל להשקעה ולא בנק. למה? כמה סיבות. ראשית, אפשר לעבור בקלות בין קופות גמל להשקעה, אבל אם בוחרים בבנק – נכון לעכשיו (יולי 2022) אתם די תקועים שם. בנוסף, לטווח ארוך, קופות הגמל להשקעה עושות תשואה טובה יותר משמעותית מהבנקים, מה שאומר שהילדים שלכם יקבלו יותר.
    באותו מעמד תתבקשו לבחור את מסלול ההשקעה שמשקף את מידת הסיכון שאתם מוכנים לקחת על החסכון הזה – כדאי להיסגר על זה טרם הבחירה, אבל זו לא חתונה קתולית, ותוכלו לשנות את מסלול ההשקעה לאחד מהמסלולים המוצעים בכל עת.
    בנוסף – נכון להיום, ביטוח לאומי מפקיד לכל ילד 52 ש”ח בחודש. אתם, ההורים, יכולים לבחור להוסיף עוד 52 ש”ח שירדו אוטומטית מקצבת הילדים שאתם מקבלים. זה יעשה הרבה מעבר להכפלת הסכום שהילדים יקבלו בגיל 18. עושים את זה באותה הפעולה באתר הביטוח הלאומי.
  • חסכון נוסף לילדים
    אם בוחרים לעשות זאת, כחודש לאחר הלידה (אחרי שמתקבל ספח ת.ז מעודכן) אפשר לפתוח חסכון על שם הילדים, למשל בקופ”ג להשקעה, כאן תוכלו לקרוא כיצד לבחור קופת גמל להשקעה. אם אתם לא רוצים לפתוח חסכון על שם הילדים, ומעדיפים לנהל חסכון משפחתי, אני ממליצה לבחון כמה כסף תרצו להוסיף אליו בכל חודש כדי לממש את היעדים שאתם מיעדים לילדים שלכם. למען הסר ספק – אין שום חובה לחסוך עבור הילדים. יש גישות שונות בנושא, דברו על זה ובחרו במה שמתאים לגישה שלכם.

בריאות לילדינו ולנו

  • קופות חולים
    בדרך כלל, נציגי קופות החולים יתקשרו אליכם כדי לעדכן את היילוד. כדאי לוודא שזה קורה, ואם לא – להתקשר בעצמכם.
  • ביטוח בריאות פרטי
    אם בחרתם לבטח את הילדים בביטוח בריאות פרטי (מעבר לקופות החולים) – עכשיו זה זמן טוב להוסיף את הרכש החדש לביטוח המשפחתי. שימו לב לכיסויים שחשובים לכם. 
  • ביטוח סיעודי דרך קופות החולים
    הוא בחינם לילדים עד גיל 18. דברו עם קופת החולים ובקשו להוסיף את הרכש החדש.

טיפ של אלופים להתנהלות כלכלית לקראת הלידה ואחריה

  • חשבון מים
    הודיעו בחברת המים על תוספת נפש לבית, זה מקטין את התשלום פר קוב מים. נשמע קטן ושולי, אבל יכול לעשות הבדל גדול בתקציב החודשי. ‌

טיפים כלכליים לקראת הלידה – זה בידיים שלנו

הרחבתם את התא המשפחתי, ועם ההרחבה מגיעות המטלות, המשימות והתנהלות הכלכלית, נצלו את הטיפים הכלכליים לקראת הלידה ולאחריה. התקופה הזאת עמוסה ורגשית, אז נסו להיערך אליה כמה שאתם יכולים, כדי להסיר מליבכם עוד דאגות מיותרות.

ומה לגבי רכישת של כל הציוד? היערכות כללית וכלכלית לפני ילד ראשון? על זה נדבר במאמר הבא.

הכותבת היא אילת פוזניאק, יועצת לכלכלת המשפחה, ובעלת הפודקסט “אמא, תקני לי”

תוכן עניינים

יעניין אותך גם

תגובות לחתול

התגובות על “טיפים כלכליים לקראת הלידה ואחריה

  1. עברתי בשביבה הגיב:

    אחד הדברים החשובים שצריכה כל אישה לדעת, לגבי הארכת חופשת הלידה ללא תשלום, ולא כתוב בשום מקום, אבל מהווה פגיעה קשה בכלכלת המשפחה הוא, שהמעסיק מפסיק להפריש פנסיה וביטוחים או ואז צריך לעשות ריסק זמני, או שהמעסיק ממשיך לשלם וצריך להחזיר לו כשחוזרות לעבודה. זה יכול להגיע לסכומים מאוד גדולים וחושב מאוד לקחת את זה בחשבון.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      תודה על ההרחבה!
      בהחלט נקודה חשובה מאוד שצריך לקחת בחשבון.
      תודה

  2. זהבה בוהדנה הגיב:

    מאמר מקיף ומלא מידע !
    שווה להתייחס קצת למצב הנפשי של בני הזוג ובעיקר של האישה לאחר הלידה.
    המצב הנפשי בעקבות הלידה משפיע מאוד על המצב הכלכלי וכמעט שלא מדובר.
    לעיתים מה שצריך זה קצת הכנה נפשית לפני – הסבר למה לצפות, ממה להזהר וכיצד ניתן להתמודד עם המצב החדש.
    דיכאונות קלים שהופכים קשים עקב אי טיפול , חלילה משבר בנישואין שגורם לגירושין וכו’…

    1. חתול פיננסי הגיב:

      צודקת מאוד!
      נקודה סופר חשובה שצריך להיערך אליה

  3. זהבה בוהדנה הגיב:

    ועוד נקודה חשובה למיצוי זכויות – תודה לכל זכות.
    בד”כ לאחר לידה לחוצים כבר לצאת הביתה ולעיתים שהות של עוד לילה בבית החולים משמעותה הרבה כסף (לפני 14 שנה לאחר לידת התאומות בזכות אחות בפגיה הבנתי למה שווה לי לא להתעקש להשתחרר בערב ולהמתין עד הבוקר)
    יולדת שתינוקה מאושפז בבית החולים, או צריך להתאשפז שוב, לתקופה של 15 ימים לפחות במהלך חופשת הלידה, זכאית להאריך את חופשת הלידה במספר ימים השווה למספר ימי האשפוז ולכל היותר עד לתקופה של 20 שבועות.

    בתקופת ההארכה ניתן לקבל דמי לידה עד למספר הימים המקסימלי המפורט להלן:
    20 שבועות נוספים, אם היולדת זכאית לתשלום דמי לידה עבור 15 שבועות.
    12 שבועות נוספים, אם היולדת זכאית לדמי לידה עבור 8 שבועות.
    במקרה זה ניתן גם לפצל את חופשת הלידה (להפסיק אותה זמנית למשך האשפוז, ולחדשה עם סיומו), כך שתקופת האשפוז לא תחושב כתקופה שבה נוצלה הזכאות לחופשת לידה. למידע נוסף ראו פיצול חופשת לידה.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      תודה על השיתוף זהבה!
      חשוב מאוד!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התחברות

עדיין אין לכם חשבון?

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים
מהתחום הפיננסי

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים מהתחום הפיננסי

רוצים ללמוד? לחסוך? להשקיע?

הירשמו לניוזלטר של החתול!