כלכלת משפחה וצרכנות

משכורת ראשונה – מה עושים עם זה?

משכורת ראשונה – מה עושים עם זה?

משכורת ראשונה, מזל טוב לך! עכשיו הגיע הזמן להבין מה עושים עם המשכורת הראשונה שלך? ניתן לחלק לערוצים: חיסכון השקעה והנאה. כל הטיפים בפנים
משכורת ראשונה - מה עושים עם זה

מה ניתן לעשות עם משכורת ראשונה? המון!

אז קודם כל מזל טוב! משכורת ראשונה זה אירוע לא מבוטל בכלל. אתן פה קווים מנחים בראייתי שנכון לבצעם, וגם מספר טיפים להמשך, לא בהכרח לפי הסדר:)

תוכן עניינים

3 מסלולים לניצול מירבי של המשכורת הראשונה

  1. הגנה – פותח קרן חירום שמטרתה היא די פשוטה, מה יקרה ביום שלא יהיה תזרים ולא אצליח לכלכל את עצמי. גובה הקרן משתנה, אבל ככלל אצבע זה יהיה בין 3 ל-6 חודשי מחיה, כלומר הוצאות. קרן כזו תושקע באפיק חיסכון די סולידי על מנת לא הפסיד כסף, זה לא אפיק השקעה, אלא חיסכון. יש לכם מגוון אפשריות, בין היתר קרן כספית שקלית.
  2. התקפה – חושב על העתיד – השקעות! כלומר מתחיל לעצב את המטרות והיעדים ובתוכם גם המטרות והיעדים הפיננסים. זה יכול להיות קצר טווח כמו לקנות רכב, או דירה למגורים/השקעה, טיול, ועד… הפנסיה. כן כן… פנסיה. להתחיל מגיל צעיר ולהנות מריבית דהריבית לאורך זמן. להבין איך להתחיל להשקיע, לא לפחד, ללמוד ולרכוש השכלה פיננסית, יש המון תכנים חינמים ברחבי הרשת וכמובן קורסים. הידע מפיג את הפחד.
  3. הנאה – לא צריך להיות סגפנים. אפשר להנות קצת מהפירות שלנו. אני הייתי רוכש משהו נחמד ומציין את המאורע החשוב הזה, אחרי הכל רק פעם בחיים מקבלים משכורת ראשונה.

איך לחלק את המשכורת הראשונה ובכלל?

ואם להיות מעט יותר פרקטים אז הייתי מחלק את נתח המשכרות הראשונה ובכלל, על פי כלל ה 50/20/30. חשוב לומר שאלו כללי אצבע והמספרים צריכים להיות מותאמים אישית, בקצרה:

  • מחצית מההכנסה תופנה להוצאות קשיחות לצרכי היומיום כמו מזון, דיור מים, גז, חשמל וכו’.
  • 20% מההכנסות יופנו למה שתיארתי בפסקה למעלה, כלומר לחיסכון והשקעות, זה יהיה מנוע הצמיחה שלכם.
  • את יתר ה-30% נפנה לרצונות כמו טיול, סמארטפון, מסעדות וכו’.

2 טיפים חשובים לכלל הזה:

  • שלמו לעצמכם קודם! שלמו את ה20% לפני ה- 30%.
  • ככל שהחיסכון יהיה אגרסיבי יותר, כלומר נתח הרצונות יקטן עבור נתח ההשקעות, כך תוכלו להגיע לעצמאות כלכלית מוקדם יותר.

טיפים חשובים לתלוש השכר

4 טיפים שלא בהכרח קשורים לשאלה מה לעשות עם הכסף, אלא לעבודה עצמה, לשכר שלכם ואיך למקסם את הכסף עבור עתידכם הכלכלי:

  1. תבינו את התלוש עד הסוף. תראו שלא מורידים לכם דברים שאתם לא מודעים להם. לא אחת קורה שמנכים לכם במשכורת כל מיני הוצאות שלא בטוח שנכונות לכם. יש לכם זכויות – תעמדו עליהם!
  2. חשוב מאוד להתעקש שיפתחו לך קרן השתלמות. זו הטבה של המעסיק והוא לא מחויב בכלל לפתוח, אבל תמיד אפשר וכדאי לשאול. מקסימום תקבלו תשובה שלילית. אם תקבלו תשובה חיובית זה נהדר. למעשה כרגע קיבלתם הטבה משמעותית בשכר השוטף שלכם וכן בעתיד כאשר הקרן תהיה פטורה ממס. טיפ בתוך טיפ – תשתדלו לא לפדות את קרן ההשתלמות שלכם, חבל על הטבת המס.
  3. תוודא שפותחים לך קרן פנסיה, זה מתחיל לאחר כמספר חודשים. בניגוד לקרן השתלמות, זו חובת המעסיק.
  4. גם בפנסיה וגם בהשתלמות תבחרו מסלול שנכון לכם. לדוגמה פנסיה לאשה בת 25 לא בהכרח נכון לה מסלול “מתחת לגיל 50”, זה אולי טווח הגילאים שלה, אבל לא בהכרח ימקסם את הפוטנציאל. כיוון שזה לאורך זמן ויש לפחות מספר עשורים קדימה, מציע לשקול מסלול עתיר סיכון כמו מניתי או מחקה מדד בדמי ניהול נמוכים, שכן הזמן הוא מפחית את הסיכון, אך א את התנודתיות.

לסיכום, תלוש השכר הראשון הוא רגע מרגש, אני מודה שאני זוכר אותו עד היום. אפשר לבזבז הכל ולהנות, אבל אפשר גם אחרת, להתחיל ולחשוב על העתיד הכלכלי שלך כבר מהמשכורת הראשונה

תוכן עניינים

יעניין אותך גם

תגובות לחתול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים
מהתחום הפיננסי

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים מהתחום הפיננסי

רוצים ללמוד? לחסוך? להשקיע?

הירשמו לניוזלטר של החתול!