התחילו כאן, שוק ההון

המשקיע הנבון מאת בנג’מין גראם – סיכום, תקציר ותובנות

המשקיע הנבון מאת בנג’מין גראם – סיכום, תקציר ותובנות

המשקיע הנבון מאת בנג'מין גראם, הוא ספר שפורסם בשנת 1949. הספר מהווה מעין מדריך קבלת החלטות בהשקעות בכלל ובשוק ההון בפרט
המשקיע הנבון מאת בנג'מין גראם - סיכום, תקציר ותובנות

כללי

הספר “המשקיע הנבון” מאת בנג’מין גראם (Benjamin Graham), הוא ספר אודות השקעות. הסופר נחשב לאבי השקעות הערך בשוק ההון. הספר פורסם לראשונה בשנת 1949 ומאז הפך לקלאסיקה בתחום ההשקעות. לרב הספר מומלץ מאוד ומהווה מעין מדריך לקבלת החלטות בהשקעות בכלל ובשוק ההון בפרט, ונחשב לקריאת חובה לכל מי שמעוניין להתחיל להשקיע, וגם לכאלו שכבר משקיעים.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

מתחילים לסכם ולפרש

במהלך הקריאה וניתוח הספר עלו לי מספר תובנות. בין היתר נושאים שאני לוקח ומדגיש ממנו, יחד עם תוספות ופרשנות שלי. כל זאת בעבור המשקיעים שרוצים ללמוד את עקרונות השקעות הערך בדגש למשקיעים הפסיבים ולא האקטיבים בבורסה שחולקים את תפיסת עולמם עם מניות ערך ובייחוד תעודות סל.

השקעה מול ספקולציה (הימור)

 בחלק הראשון של הספר, גרהם מיטיב לתאר את ההבדלים בין השקעה לספקולציה. הוא מגדיר “השקעה” כתהליך של הזרמת הון לנכס מסוים, כחלק מתהליך רכישתו, במטרה לייצר תשואות לאורך זמן. מאידך, ספקולציות מוגדרות לפי גראם, כתהליך של קנייה ומכירה של נכסים בתקווה לגרוף הון גדול בטווחי זמן קצרים, תוך התבססות על אותה תקווה קוסמית לרווח, ולא על בסיס ניתוח נתונים. הוא מדגיש את החשיבות של הבנת הבחנה זו, בין השקעה אמיתית לבין השקעה ספוקלטיבית שמבוססת על תקוות. הבנת עיקרון זה יכול לסייע למשקיעים להימנע מביצוע השקעות מסוכנות וספקולטיביות שעשויות לא רק לגרוף תשואות לאורך זמן, אלא גם להפסד.

הערת החתול: ראו את ההבדלים בין השקעה מחקה מדד S&P-500 שהוכיח תשואה של כ-9% לאורך השנים, לבין “השקעה” במט”ח ובקריפטו שאין בה שום חוקיות וכל ההשקעה נשנענת על תקוות להרוויח.

 

ספקולציות, הימורים, מוגדרות לפי גראם, כתהליך של קנייה ומכירה של נכסים בתקווה לגרוף הון גדול בטווחי זמן קצרים. תוך התבססות על אותה תקווה קוסמית לרווח, ולא על בסיס ניתוח נתונים

המשקיע והאינפלציה

גרהם דן בהשפעת האינפלציה על ההשקעות וכיצד משקיעים יכולים להגן על עצמם מפני השפעותיה. הוא מייעץ למשקיעים להתמקד בהשקעות שיש להן פוטנציאל לייצר תשואות ריאליות, שהן תשואות הגבוהות יותר משיעור האינפלציה. לדוגמה, אם מדד ה S&P-500 מייצר כ-9% תשואה, ואילו האינפלציה היא 4% אחוזים, אז יש פה רווח ריאלי של 5% (מוציא היבטי מיסוי). בנוסף, הוא גם מציע בחום לכל המשקיעים באשר הם לשקול בהשקעות שלהם את התחזית ארכות הטווח בשוק, שכן תנודות קצרות טווח בשוק יכולות להיות מושפעות מהרבה גורמים, בין היתר גם מהאינפלציה. גרהאם ממליץ להשקיע בנכסים שיש להם פוטנציאל לשמור או להגדיל את ערכם לאורך זמן, כגון מניות, נדל”ן ועסקים, ולא בנכסים שעשויים להיות מושפעים מאינפלציה, כגון מזומנים או אג”ח.

הערת החתול: האינפלציה היא אחד ה”רוצחים השקטים” של ההשקעות. קחו לדוגמה את קיץ 2022, הפיקדונות הבנקאים במסלול ריבית קבועה ולא צמודה למדדעמדו על כ-2%, ואילו המדד היה כ-5%. הפסד ריאלי של הכסף שלכם של 3%.

תתמקדו בהשקעות עם תשואה ריאלית ותמיד תתחשבו באינפלציה

תקציר, סיכום ותובנות המשקיע הנבון מאת בנג'מין גראם
תקציר, סיכום ותובנות המשקיע הנבון מאת בנג'מין גראם

עקרונות ההשקעה בכלל ובשוק ההון בפרט

גרהם סוקר את עקרונות ההשקעה השמרנית, בניגוד להשקעה ספוקלטיבית. הוא מייעץ למשקיעים מספר דברים כמו בין היתר:

  • לגוון את תיק ההשקעות שלהם על מנת ליצור תיק מאוזן ולא תנודתי.
  • להימנע מתשלום יתר עבור נכסים, כלומר לא לקנות נכסים (מניות במקרה הזה) שהם מוערכים במחיר גבוה מהערך שלהם, כחלק מאסטרטגית השקעות הערך. זיהוי נכסים במוערכים בחסר ועם פוטנציאל צמיחה. בתוך כך להשאיר מרווח ביטחון מספק ברכישה, תוך ניהול סיכונים מושכל במידה והשווי ירד.
  • להתמקד בפוטנציאל ארוך הטווח של השקעה ולא בתנודות השוק לטווח הקצר, כלומר להסתכל על התיק כתיק ארוך טווח למעלה מ 10-15 שנים) על מנת לצמצם את הסיכון להפסד, בתוך כך לא לנסות לתזמן את השוק בטווחים קצרים.
  • הוא גם מדגיש את החשיבות של מחקר וניתוח נכונים בקבלת החלטות השקעה מושכלות, ומייעץ למשקיעים להיות סבלניים וממושמעים, ולהימנע מלתת לרגשות להשפיע על החלטות ההשקעה שלהם.
  • מיצוע – אחת השיטות לא להיות תנודתיים מדי היא על ידי מיצוע ההשקעות. לא להשקיע ב”מכה אחת”, אלא לחלק את ההון למנות ולהשקיע אותו.
  • להיות מוכנים לירידות בשווקים ולהכין תוכנית לניהול סיכונים. זה לא רק הפרקטיקה הטכנית, אלא גם המיינדסט שלנו כמשקיעים. לא להביהל מירידות, להבין שזה משחק ארוך טווח, ולא לפעול מרגש. זוכרים את הקורונה בתחילת 2020? ירידות חדות מאוד, הרבה יצאו מהשוק והפסידו פעמיים. אחת בירידה, ושתיים לא נהנו מהעליה.
  • אל תמכרו מניות מאילוצים או סתם כה ללא תכנון אסטרטגי, תמכרו אם זה תואם לתוכנית הכוללת שלכם, ו/או שקיבלתם עליה את הרווח שרציתם.
  • עדיף לסחור לבד ולא דרך קרנות נאמנות (הערת החתול: כמו גמל להשקעה=קרן נאמנות), שכן העלות היא גבוהה, וסביר שלאורך השנים הם לא יביסו את השוק ויקבלו תשואה גבוהה ממנו. קרנות סל מחקות מדדים, בעלות זולה, יכולות מאוד להתאים לאסטרטגיה הזו.

הערת החתול: אם ניקח מקרה בוחן של העקרנות בסעיף זה בהשקעות שוק ההון, אז מניות של חברות גדולות ומדדים (קרנות סל) יכולים לתת מענה מצוין בעבור זה. הם מיועדים להשקעה לטווח ארוך, עם פוטנציאל צמיחה שנדרש להיות סבלניים וממושמעים על מנת להפיק מהן את מירב התשואה כמו אותם מדדים לצורך העניין S&P-500. זאת בניגוד לקרנות נאמנות כמו קופת גמל להשקעה שהן יקרות יחסית למסחר עצמאי וקנית קרן סל. רק לשם השוואה, אם תקנו את המדד לבד באמצעות קרן סל מחקה מדד, אז תשלמו עליו 0.07%, ואילו בקרן נאמנות כמו קופת גמל להשקעה, אז תשלמו עליו כ-0.5%. זה המון!  זה יכול להגיע להפרשים של מאות אלפי שקלים בטווחי זמן ארוכים של 20 שנים.

טיפ של אלופים

למשקיעים פאסיבים נכון להתמקד בקרנות סל בדמי ניהול זולים ולטווח ארוך.

סיכום תובנות הספר המשקיע הנבון

 

לסיכום, הספר המשקיע הנבון מאת בנג’מין גראם, הוא מדריך מקיף להשקעות בכלל והשקעות בשוק ההון בפרט. הוא מדגיש את החשיבות של סבלנות, משמעת, מחקר מעמיק, עקרונות השקעה ואסטרטגיה, תוך קבלת החלטות השקעה מושכלות.

שאלות נפוצות

במאמר פה אודות השכלה פיננסית ניתן למצוא עוד ספרים וערוצי מדיה נוספים. מעבר לכך יש פה שירשור ספרים מעולה!

במידה רבה כן, אבל נדרש להשלים ידע. הספר יתרום מאוד להבנת העקרונות בשוק ההון ויעזור לכם כמשקיעים בו להיות טובים יותר להגדיל את הסיכוי להרוויח.

אחד הספרים החשובים בעיני שפותח את המחשבה, אך יש לו חוסר יישומי לרב המשקיעים הישראלים בישראל הוא הספר “אבא עשיר אבא עני” מאת רוברט קיוסאקי

למעשה ניתן להחליף בספר את המלים השקעות ערך בקרנות סל כמו S&P-500, וזה תואם אחד לאחד

תוכן עניינים

יעניין אותך גם

תגובות לחתול

התגובות על “המשקיע הנבון מאת בנג’מין גראם – סיכום, תקציר ותובנות

  1. נעה הגיב:

    איך בפועל משקיעים לבד? מה עושים? איפה? ואיזה סכום צריך?

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי,
      שאלה מעולה!
      הפוסט פה יעזור לך > https://bit.ly/3K1HMLU
      ותחת לשונית “שוק ההון” בבלוג תוכלי למצוא עוד עשרות מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התחברות

עדיין אין לכם חשבון?

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים
מהתחום הפיננסי

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים מהתחום הפיננסי

רוצים ללמוד? לחסוך? להשקיע?

הירשמו לניוזלטר של החתול!