התחילו כאן, עצמאות כלכלית

אבא עשיר אבא עני סיכום תקציר ותובנות

אבא עשיר אבא עני סיכום תקציר ותובנות

אבא עשיר אבא עני הוא ספר פיננסי מאת רוברט קיוסאקי. מעודד את הקוראים לחשוב אחרת על כסף, ומחזק את עיקרון ההכנסה הפסיבית להשגת עצמאות כלכלית.
אבא עשיר אבא עני סיכום, קציר ותובנות

הקדמה קצרה על הספר אבא עשיר אבא עני והסופר רוברט קיוסקי

“אבא עשיר אבא עני” הוא ספר פיננסי אישי שנכתב על ידי רוברט קיוסאקי שמטרתו לספק חינוך פיננסי ולעודד את הקוראים לחשוב באופן שונה על מערכת היחסים שלהם עם כסף. הספר מציג את הרעיון כי תפיסה פיננסית מסורתית, כגון קבלת חינוך טוב ועבודה קשה כדי להרוויח משכורת גבוהה, הוא פגום מיסודו וכי בניית תזרים ואיתו גם הכנסה פסיבית היא המפתח להשגת עצמאות כלכלית. אציין שהרבה מהדוגמאות בספר אבא עשיר אבא עני הן פחות רלוונטיות לישראל ולכן מה חשוב פה הוא הקונספט ופיתוח המחשבה.

תוכן עניינים

נקודות מפתח, ביקורת והמלצה

כמה מנקודות המפתח העיקריות של הספר כוללות:

  • ההבדל בין חוב “טוב” לחוב “רע”:
    קיוסאקי מגדיר חובטוב” כחוב המשמש לרכישת נכסים המייצרים הכנסה, כגון נכסים מניבים או עסקים. חוברע“, לעומת זאת, הוא חוב המשמש לרכישת התחייבויות שאינן מייצרות הכנסה, כגון מכוניות או מוצרי צריכה. קיוסאקי טוען כי על ידי השקעה בנכסים מניבים והוניים לעומת נכסים שהם גורמים לחוב כמו רכב יקר, ניתן לבנות עושר לאורך זמן ומהר יותר.

הערת החתול: אנו נוטים לעיתים לקחת חובות “רעים”, אותן הלוואות צריכה בעבור מוצרי צריכה שאינם מאפשרים הגדלת הון ותזרים, אלא ההפך. אנו משלמים על המוצרים האלו ריבית. נכון להשתדל לא לקחת חובות “רעים” כאלו ולקחת חובות “טובים”, על מנת להגדיל את התזרים וההון. שם פה דיסקליימר על אותם חובות באשר הם, שהם למעשה הלוואות ויכולות לשמש כחרב פיפיות – להצמיח מחד ולפגוע מאידך.

  • החשיבות של תכנון פיננסי והגדרת מטרות:
    הסופר מעודד את הקוראים לזהות את המטרות הפיננסיות ארוכות הטווח שלהם ולפתח תוכנית להשגתן, ולא רק להגיב לאתגרים פיננסיים כשהם מתעוררים. הוא מייעץ לקוראים, להבין את התזרים, ליצור תקציב ולדבוק בו על מנת לשלוט בהוצאות שלהם ולהתקדם לעבר היעדים הפיננסיים שלהם. קיוסאקי ממליץ גם לגוון את ההשקעות על מנת לנהל סיכונים ולמקסם את התשואות הפוטנציאליות.

הערת החתול: הגדרת חזון, מטרות ויעדים זה בעיני ראשית הצירים. לא ניתן לדעת לאן להתקדם אם לא מסמנים מטרה. גבשו חזון, תגדירו לכם מטרות ויעדים ובסופו של דבר תפרטו לתוכנית פעולה. אתם יכולים לבד, או להיעזר באנשי מקצוע.

  • למידה והשכלה פיננסית:
    הספר עוסק המון בחינוך פיננסי בראייתו של הסופר כמובן. מתן חינוך וכלים על מימון אישי והשקעות, ולחפש מנטורים או מודלים לחיקוי שיכולים לספק הדרכה ותמיכה. הוא גם מייעץ לקוראים להיות פתוחים לרעיונות חדשים ולהיות מוכנים לקחת סיכונים מחושבים על מנת להשיג את מטרותיהם הפיננסיות. קיוסקי מעודד את הקוראים להגדיל את האינטליגנציה הפיננסית שלהם ולהצליח יותר בניהול כספם. הוא דוגל בהבנה של מושגים פיננסיים בסיסיים כגון תזרים מזומנים, שווי נקי והחזר על השקעה על מנת לבנות עושר ולהשיג הצלחה פיננסית.

הערת החתול: ידע זה כוח! השכלה פיננסית זה אחד הכלים החזקים שיש לכם בארסנל הכלים כמשקיעים. תלמו כל הזמן, תתפתחו ותחדדו את הכישורים והידע שלכם. זה יכול להיות מספרות אינטרנטית כמו הבלוג הזה, קורסים, פודקסטים, הרצאות, כמובן קבוצת הפייסבוק “חתול פיננסי” וכו.

  • הלך הרוח (מיינדסט) בהצלחה פיננסית:
    קיוסאקי מציג את הרעיון שהלך הרוח שלנו כלפי כסף, הוא משחק תפקיד משמעותי בהצלחתנו הפיננסית. הוא דוגל ב”הלך רוח עשיר” המתמקד בשפע ובהזדמנויות, ולא ב”הלך רוח ירוד” המונע על ידי פחד ומחסור
  • החשיבות של בניית זרמי הכנסה פסיביים:
    קיוסאקי טוען כי בניית זרמי הכנסה פסיביים, כגון נכסים מניבים או עסקים המייצרים הכנסה מבלי לדרוש מהבעלים לעבוד באופן פעיל, היא המפתח להשגת עצמאות כלכלית. הוא מעודד את הקוראים להתמקד בבניית הכנסה פסיבית במקום פשוט לעבוד בשביל כסף ולצבור נכסים שמייצרים הכנסה מועטה או לא.

הערת החתול: אני מאלו שלא מאמינים בהשקעה פסיבית, כי לכל השקעה יש פעולות אקטיביות שעושים. אפילו דברים פשוטים כמו קופת גמל להשקעה אנחנו לומדים מה זה, איפה לפתוח קופת גמל להשקעה ובאילו מסלולים. אני כן מוכן לקבל את רעיון ההכנה הפסיבית כשהיא בעצם העברת התשלום לחשבון הבנק.

חלוקת "רביע תזרים מזומנים" של רוברט קיוסקי

אחד המושגים שהוא מרבה לדון בהם בספרים אלה הוא הרעיון של “רביע תזרים מזומנים“, שהוא מסגרת להבנת הדרכים השונות שבהן אנשים יכולים לייצר הכנסה.

רביע תזרים המזומנים מורכב מארבעה “ריבועים”, שכל אחד מהם מייצג סוג אחר של פעילות מניבה.

המפתח לבניית עושר הוא לעבור מריבועי “E” ו- “S” לכיוון ריבועי “B” ו- “I”, שכן סוגים אלה של פעילויות מניבות הכנסה נוטים להיות מדרגיים יותר ואולי רווחיים יותר בטווח הארוך:

  • ריבוע “E”, מסמל Employee ומייצג תעסוקה מסורתית, שבה אתה עובד עבור מישהו אחר ומקבל משכורת או שכר בתמורה לעבודה שלך, ובעברית מדוברת – שכיר. זוהי הדרך הנפוצה ביותר שאנשים מייצרים הכנסה, וזה יכול להיות מקור הכנסה יציב ואמין. עם זאת, הסופר טוען כי אנשים המסתמכים אך ורק על הכנסה מעבודתם עשויים להיות מאותגרים מאוד בבנית העושר, כי הם מוגבלים על ידי כמות הזמן שהם יכולים לעבוד ואת הסכום שהם יכולים להרוויח לשעה.
  • ריבוע “S”, מסמל Self employed ומייצג עבודה עצמית, שבה אתה הבוס של עצמך, ובעברית מדוברת – עצמאי, לייצר הכנסה באמצעות המאמצים שלך, באמצעות ניהול עסק קטן. עבודה עצמית יכולה להיות משתלמת יותר מתעסוקה מסורתית כשכיר, מכיוון שייתכן שתהיה לך שליטה רבה יותר על ההכנסה שלך ופוטנציאל הצמיחה הוא לעתים קרובות גדול יותר. עם זאת, זה יכול להיות גם מסוכן יותר, כפי שהעצמאי אחראי על מציאת הלקוחות שלך ויצירת ההכנסה שלו.
  • הריבוע “B”, מסמל Business owner ומייצג בעלות על עסק, כאשר אתה הבעלים והמפעיל של עסק המייצר הכנסה באמצעות מכירת סחורות או שירותים. בעלות על עסק יכולה להיות דרך משתלמת מאוד לייצר הכנסה, מכיוון שהיא מאפשרת לך למנף את המאמצים של אחרים ולהרחיב את העסק שלך כדי להגיע לשוק רחב יותר. עם זאת, זה גם כרוך בכמות משמעותית של סיכון ודורש רמה גבוהה של מחויבות ועבודה קשה כדי להצליח.
  • ריבוע “I”, מסמל Investor ומייצג השקעה, שבה אתה מייצר הכנסה באמצעות בעלות על נכסים המייצרים הכנסה פסיבית, כגון נכסים מניבים או השקעות בשוק המניות. השקעה יכולה להיות דרך מצוינת לבנות עושר, כפי שהוא מאפשר לייצר הכנסה מבלי לעבוד באופן פעיל עבור זה. עם זאת, זה גם כרוך ברמה מסוימת של סיכון, כמו הערך של ההשקעות שלך יכול להשתנות ואין ערובה לתשואה.

עיקרי המסר ברביע תזרים המזומנים בספר אבא עשיר אבא עני

המסר בספר אבא עשיר אבא עני ותפיסת “רביע תזרים המזומנים” הוא שיש דרכים שונות לייצר הכנסה ולבנות עושר, והמפתח הוא למצוא את הגישה שעובדת הכי טוב עבורך ועבור המטרות שלך. הוא מעודד אנשים לחשוב על המטרות הפיננסיות ארוכות הטווח שלהם ולשקול כיצד הם יכולים לעבור מריבועי “E” ו- “S” לכיוון ריבועי “B” ו- “I” על מנת ליצור זרמי הכנסה פסיביים יותר ולהגדיל את הביטחון הכלכלי שלהם.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

סיכום קצר

הספר אבא עשיר אבא עני, דוגל באוריינות פיננסית ובחשיבות של בניית תזרים הכנסה פסיבי על מנת להשיג עצמאות כלכלית. הוא מעודד את הקוראים לקחת חלק פעיל בניהול הכספים שלהם, לחנך את עצמם ללא הרף, ולהיות מוכנים לקחת סיכונים מחושבים על מנת להשיג הצלחה פיננסית. הוא גם מדגיש את החשיבות של אימוץ חשיבה חיובית כלפי כסף על מנת להגביר את האינטליגנציה הפיננסית ולבנות עושר, ואת הסכנות של הצרכנות ואת החשיבות של אוריינות פיננסית. קחו בחשבון כי הרב דוגמאות הן לא רלוונטיות לישראל, ועדיין הספר מוגדר אצלי כפותח מחשבה ומרתק לקריאה!

שאלות נפוצות

הסופר טוען שכן. הוא ניזון מההורה הביולוגי שלו שהוגדר כעני, ומאביו של חברו העשיר. עם זאת, ישנם כאלו שטוענים כי לא היה ולא נברא והוא המציא את הקונפסט הזה – אתם תשפטו.

לא, הוא לא נותן, אלא יותר מפתח ומחדד את המחשבה בעולם ההתפתחות הפיננסית, תזרים, והשקעות.

תוכן עניינים

יעניין אותך גם

תגובות לחתול

התגובות על “אבא עשיר אבא עני סיכום תקציר ותובנות

  1. דר' מיכל חמו לוטם הגיב:

    תודה – מזמן רציתי לקרוא את הספר והסיכום עזר לי

    1. חתול פיננסי הגיב:

      היי מיכל,
      איזה כיף לקרוא את הפידבק. שמח שמצאת את סיכום הספר אבא עשיר מועיל.

  2. ביולוג ירושלמי הגיב:

    תודה רבה על הסיכום חתול.
    האמת היא שהספר הזה חביב למדי, אבל לא יותר מכך… מאוד Overrated לדעתי, ועשה ועושה הרבה רוח ורעש בגלל שיווק נכון ואגרסיבי, הרבה פומפוזיות שקשורה לאופי של המחבר, והרבה הרבה מאבק הקסמים הפיננסי האמריקאי החמקמק על החלום הגדול של להיות “עשיר” (תוך כדי לקיחת הלוואות מפלצתיות ללימודים בקולג’).
    קראתי אותו, מאוד לא התלהבתי ואפילו די השתעממתי, והוא כן תרם לי אישית כמה תובנות של פה ושם (אבל לא יותר מדי…).
    מבחינתי, לא קריאת חובה, וספר אחר שאני חושב עליו שהוא גם די פופלארי מתחום הפיננסים, שיועיל יותר למי שמתעסק בפיננסים שלו באופן מעשי הוא “הליכת אקראי בוול סטריט” של ברטון ג’י מלכיאל.
    מי שהוא שכיר בנשמתו (כמוני) ושאין לו שום רצון או מסוגלות להיות עצמאי (בעל עסק במדינת ישראל, לא פרילנסר הכוונה), ושום יכולת מנטלית לקחת על עצמו חובות וסיכונים בשוק התעסוקה – הספר הזה הוא כמו קולה זירו אחרי שווארמה בלאפה.
    לכל שאר האנשים – הוא סוג של הנזיר שמכר את הפרארי שלו לאנשים שהמילה כסף מפחידה אותם.

    בכל אופן, אם מישהו מתחיל את דרכו הפיננסית, עדיין זהו ספר קריאה חביב למדי שיכול לשנות קצת פרדיגמות ולעזור בהתחלה.

    1. חתול פיננסי הגיב:

      תודה על התגובה.
      אני סבור שהוא לא מתאים כל כך לישראלים כי מדבר על ארה”ב ותקופה אחרת, אבל… הרעיונות שלו סביב עסק עצמאי הם מעניינים מאוד. אולי לא כאמור לא מדויקים ונכונים, אבל בהחלט פותחים את המחשבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים
מהתחום הפיננסי

פלטפורמה חדשנית שעוזרת למצוא
נותני ונותנות שירות מומלצים ומאומתים מהתחום הפיננסי

רוצים ללמוד? לחסוך? להשקיע?

הירשמו לניוזלטר של החתול!